بیولوژی

Thursday, November 02, 2006

احیای یک رتروویروس پس از 5 میلیون سال




ویروسی کهن سال می تواند ما را در درک نقش رتروویروسها برای ایجاد سرطان یاری دهد

دانشمندان فرانسه ویروسی که متعلق به 5 میلیون سال پیش بود را بازسازی کردند. باقی مانده های این ویروس در ژنوم انسانی یافت شده است. این ویروس ِ کهن سال میتواند به ما در فهم چگونگی مشارکت این باقی مانده ها در ایجاد سرطان کمک کند.

این ویروس از خانواده رتروویروس ها است. رتروویروس ها می توانند کپی هایی از ماده ژنتیکی خود را وارد د.ن.ا ما بکنند.
احتمالا میلیون ها سال پیش این ویروس تخمک و اسپرم اجداد پریمات ِ ما را آلوده کرده است و تعداد بیشماری از کپی های ماده ی ژنتیکی خود را درون ژنوم وارد کرده است. آثار این کپی ها در ژنوم انسان را "رتروویروس انسانی درون زاد" یا به طور خلاصه HERVs می نامند.

امروزه کپی های "رتروویروس انسانی درون زاد" قریب به 8% از ژنوم ما را اشغال کرده است اما دانشمندان هرگز مشاهده نکرده اند که این قطعات بتوانند خود را به ویروس بیماری زای جدیدی تبدیل کنند. با این حال، اکنون گروه تخقیقانی "Thierry Heidmann " از موسسه ی Gustav Roussy ، توانسته یکی از این رتروویروس ها را دوباره به زندگی برگرداند. آنها این ویروس را ققنوس نامیده اند. ققنوس نام پرنده ای افسانه ای است که از خاکستر خود زاده می شود.


چگونه ویروس کهنه سال از میان خاکستر خود برخواست؟

تیم تحقیقاتی Thierry Heidmann تحقیقات خود را بر روی نوع خاصی از رتروویروس که کمتر از 5 میلیون سال پیش سلول های انسانی را آلوده کرده بود، متمرکز کردند. این ویروس در حدود 30 کپی از خود را در ژنوم جدید انسانی به ارث گذاشته است. این کپی ها در طول زمان و با جهش هایی که بر روی آنها صورت گرفته اندکی از هم متفاوت شده اند. محققان با مقایسه این توالی های جهش یافته، توالی د.ن.ا یی را بازسازی کردند که به اصل ویروس نزدیکی بیشتری دارد.

این گروه سپس از د.ن.ا دو HERVS استفاده کرد و موتاسیون های خاصی را در آن طراحی کردند تا کپی ای از ققنوس اصل را بسازند. سپس آن را وارد سلول های انسانی کردند تا رفتارش را مشاهده کنند.

ویروس کهن سال قادر به همانند سازی و ساخت ویروس های جدید بود. همچنین این ویروس قادر بود سلول های سالم را آلوده کند و ژنوم خود را وارد ژنوم آنها کند.

این ویروس کهن سال می تواند در فهم اینکه چگونه رتروویروس ایجاد سرطان می کند به ما کمک کند. دانشمندان دریافته اند که سلولهای تومور های خاصی دارای پروتیین های رتروویروسی یا خود ویروس هستند. اگر پژوهشگران ویروس فعال را داشته باشند، قادر خواهند بود آزمایش کنند که آیا حقیقتا آلودگی سلول با رترو ویروسها بیماری را تسریع می کند یا نه.

منبع خبر



0 Comments:

Post a Comment

<< Home